عرق یونجه برای ترک اعتیاد

آیا عرق یونجه برای ترک اعتیاد مفید است؟ اعتیاد به دلیل تاثیرات گسترده روی زندگی فردی و اجتماعی یکی از معضلات اصلی جامعه است و به دنبال آن ترک اعتیاد نیز دارای اهمیت زیادی می باشد. تلاش متخصصان در راستای این است که ترک اعتیاد با عوارض کم تری همراه باشد و فردی که تصمیم به ترک اعتیاد دارد مشکلات کم تری را پشت سر بگذارد و به همین دلیل روش های گوناگونی برای ترک اعتیاد پیشنهاد شده است. یکی از این روش ها استفاده از عرق یونجه برای ترک اعتیاد است. ما در این مقاله به بررسی اثرات عرق و یونجه و چگونگی عملکرد آن برای ترک اعتیاد می پردازد پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع: عرق یونجه برای ترک اعتیاد

برای دریافت مشاوره در زمینه عرق یونجه برای ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسیحامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.

اعتیاد چیست؟

اعتیاد که نام دیگر آن اختلال مصرف مواد نیز می باشد در اصل وابستگی به داروها یا مواد مجاز و غیرمجاز است. این مواد می‌ توانند طبیعی (مثل تریاک یا ماری‌ جوانا) یا شیمیایی (مانند شیشه یا کراک) باشند. در بعضی کشورها الکل و نیکوتین ماده مجاز به حساب می‌آید اما دلیل این نمی‌شود که وابستگی به آن ها اعتیاد در نظر گرفتن نشود. به عبارتی عدم کنترل مصرف هر یک از این مواد را اعتیاد می گویند. مواد مخدر با تاثیر بر روی مغز باعث می شود که مسیر احساس لذت در مغز تغییر پیدا کند و این تغییر در اثر تغییر در عملکرد سلول های عصبی مغز یا همان نورون ها است. این تاثیر ممکن است حتی پس از ترک مواد مخدر نیز باقی بماند.

به چه کسی معتاد می گویند؟

معتاد به فردی گفته می شود که به دلیل استفاده طولانی مدت و مداوم از ماده اعتیاد آور، بدن او نسبت به این ماده حالت مقاومت پیدا کرده و در صورتی که این مواد به فرد نرسد وی دچار اختلالات عصبی، روانی و دردهای جسمی می‌ شود که به آن سندرم محرومیت گفته می‌ شود که بین عموم به اصطلاح خماری معروف است.

عرق یونجه برای ترک اعتیاد | تاثیرات اعتیاد

تاثیر اعتیاد بر روی زندگی فرد بسیار جدی تر از درد جسمانی و اختلالات عصبی و روانی در حالت خماری است. اعتیاد می تواند بر روی سلامت روحی و جسمی فرد در دراز مدت تاثیر داشته باشد. همانطور که گفته شد گاهی تغییر مسیر عملکرد مغز به حالت طبیعی بسیار دشوار است. از طرفی اعتیاد بر روی روابط اجتماعی و کاری فرد تاثیر می گذارد به خاطر این که نمی تواند حداکثر کارایی را در فعالیت شغلی خود داشته باشد یا به خاطر مشکلات روحی و جسمی ناشی از اعتیاد در روابط خانوادگی و اجتماعی به مشکل می‌خورد. درگیری فیزیکی شدید در خانه، طلاق همسر و مشکلات مربوط به حضانت از مشکلاتی است که می توان در این زمینه مثال زد. برای اطلاع بیش تر از پیامدهای اعتیاد کلیک کنید.

اهمیت ترک اعتیاد

به دلیل این که اعتیاد یک معضل پیچیده و چند بعدی است ترک اعتیاد نیز به همان نسبت مهم و قابل توجه می باشد. فردی که تصمیم می گیرد مصرف مواد را کنار بگذارد و به زندگی عادی برگردد مسیر درازی را در پیشرو دارد. او باید هم با مشکلات جسمانی ناشی از ترک اعتیاد کنار بیاید و هم با مشکلات روانی ناشی از آن.

مشکلات مسیر ترک اعتیاد گاهی آنقدر سخت می باشد که فرد توان ادامه دادن آن را ندارد و از ترک اعتیاد منصرف می شود. به همین دلیل متخصصان این زمینه سعی در پیدا کردن روش های ترک اعتیادی هستند که با کم ترین عوارض ممکن فرد از مصرف مواد مخدر پاک شود. از این رو روش های مختلفی ترک اعتیاد وجود دارد یکی از این روش ها استفاده از طب سنتی می باشد. برای اطلاع در زمینه غذاهای مفید برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

ترک اعتیاد با کمک طب سنتی و گیاهان دارویی

همانطور که گفته شد اعتیاد بر دو بعد روحی و جسمی فرد تاثیر می گذارد. از مزیت های طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی این است که این گیاه ها بر هر دو جنبه روحی و جسمی فرد تاثیر می گذارد و هر دو این جنبه ها را بهبود می بخشد. از طرف دیگر دارو های گیاهی بیشتر برای تسکین درد در هنگام ترک اعتیاد استفاده می شود.

البته از این داروها برای از بین بردن و پاک کردن مواد سمی ای که در بدن وجود دارد، استفاده می شود. دایره داروهای گیاهی که می توان از آن ها در جهت ترک اعتیاد استفاده کرد بسیار گسترده است از جمله بابونه، سکنجبین و یونجه که هر کدام با توجه به ترکیبات تشکیل دهنده آن ها اثرات مختلفی می گذارند. ما در ادامه مقاله درباره گیاه یونجه و ترک اعتیاد به وسیله آن توضیح می دهیم.

عرق یونجه برای ترک اعتیاد | گیاه یونجه چیست؟

یونجه یکی از اولین گیاهان دارویی شناخته شده توسط بشر است. یونجه گیاهی با ساقه بلند و برگ های نوک تیز و بیضی شکل و با گل هایی به رنگ بنفش یا زرد می باشد. این گیاهی میوه ای شبیه صدف هم می دهد. ارتفاع این گیاه نزدیک یک متر است و ریشه آن تا نزدیک سه متر نیز می رسد که این ریشه بلند باعث جذب مواد معدنی و ویتامین های موجود در خاک می شود. این گیاه به صورت وحشی در نواحی معتدل آسیایی و شمال آفریقا می روید اما قابل پرورش در اکثر نقاط جهان را می باشد.

زنبور عسل شهد گل یونجه را دوست دارد و از شهد آن عسل می سازند. در گذشته از این گیاه برای تهیه علوفه چهارپایان استفاده می شد اما به تدریج با پی بردن به اینکه یونجه دارای مواد مغذی بوده و برای انسان نیز مفید است به مصرف غذایی برای انسان ها نیز رسیده است.

یونجه دارای چه نوع مواد مغذی می باشد؟

یونجه منبع غنی از ویتامین های A, C, E, K می باشد. همچنین دارای مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و اسید فولیک است. این گیاه دارای آنزیم های بسیاری نظیر اینورتاز، پکیتاز و همچنین آمیلاز است که برای هضم مواد نشاسته‌ای کمک کننده است. از طرف دیگر یکی از منابع پروتئین حساب می شود زیرا یک پنجم آن را پروتئین تشکیل داده است. از پروتئین هایی که در این گیاه وجود دارند می‌توان به فنیل آلانین، آرژنین، لیزین، آدنین، سیسین و آسپاراژین اشاره کرد.

خواص دارویی گیاه یونجه

گیاه یونجه به دلیل داشتن ویتامین A از شب کوری جلوگیری می کند. همچنین مقدار ویتامین C موجود در آن دو برابر جعفری و چهار برابر لیمو ترش است. همچنین یونجه به دلیل داشتن ویتامین K مانع از خونریزی می شود و مصرف پخته آن برای رفع یبوست بسیار کمک کننده است. از طرفی دیگر یونجه با کاهش جذب کلسترول در روده و همچنین دفع ترکیباتی که باعث انباشته شدن کلسترول در بدن می شود، باعث کاهش سطح کلسترول بدن می گردد. از این رو این ترکیب گیاهی را برای کسانی که کلسترول بالایی دارند توصیه می کنند.

اشکال مختلف در دسترس از گیاه یونجه

گیاه یونجه از دسته گیاهان دارویی است که اشکال مختلفی از آن وجود دارد و هر فردی بر اساس مزاج خود از آن استفاده می کند. این گیاه می تواند به صورت خام و تازه مصرف شود که در این صورت مزاج گرم و تر دارد از طرفی وقتی خشک شود مزاج آن تبدیل به مزاج گرم و خشک می شود. خشک کردن گیاه یونجه می‌تواند باعث حفظ خاصیت آن به مدت پنج سال شود. از طرفی از شربت و روغن این گیاه نیز استفاده می شود. شکل دیگر مورد استفاده از گیاه یونجه که مرسوم است استفاده از عرق یونجه می باشد که طی فرایند تقطیر بدست می آید. مصرف عرق یونجه در کسانی که نمی توانند از گیاه یونجه استفاده کنند ولی قصد بهره مندی از خواص آن را دارند، بسیار مرسوم است. برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه گیاهان دارویی کلیک کنید.

تاریخچه ترک اعتیاد با استفاده از گیاه یونجه

این روش در گذشته توسط پزشکان ایرانی برای معالجه افراد معتاد استفاده می شد. این پزشکان ترکیبی از چند گیاه نظیر تعفن یونجه، افسنتین و چند گیاه داروی دیگر را تهیه می کردند. این ترکیب باعث می شد تا فرد معتاد نسبت به اعتیاد خود متنفر شود و نبست به آن حساس گردد به این شیوه فرد از اعتیاد رهایی می یافت. برای کسب اطلاعات در زمینه تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

عرق یونجه برای ترک اعتیاد | راهکار جدید ترک اعتیاد به وسیله گیاه یونجه

اخیراً داروسازان سنتی هند روش جدیدی را ابداع کردند. آن ها یونجه تازه را خورد می کنند و دو ماه در الکل خیس می کنند، سپس یک استکان از آن را با مقداری آب در هنگامی که فرد در وضعیت خماری است به او می خورانند. بعد از فرد می‌ خواهند که از ماده‌ ای که به آن اعتیاد دارد استفاده کند.

محلولی که از خیسانده شدن یونجه در الکل به دست آمده به علت داشتن ماده صابونی به نام ساپونین شخص را دچار ناراحتی کرده و باعث می‌شود که فرد نسبت به ماده مورد اعتیاد خود حس تنفر و انزجار پیدا کند و تا مدتی از آن متنفر شود و بدین شیوه فرد ترک داده می شود.

از این روش برای ترک چه مواد مخدری استفاده می شود؟

در گذشته در ایران از این روش برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شد. اکنون از این روش برای درمان اعتیاد به تریاک، سیگار و هروئین استفاده می‌شود و نتایج آن بسیار خوب بوده است.

موارد منع مصرف گیاه یونجه

گیاه یونجه در برخی ازافراد منع مصرف دارد و تنها زمانی مجاز به مصرف آن می باشند که با پزشک مشورت کرده و با تجویز متخصص آن را مصرف نمایند. این موارد به شرح زیر هستند:

1. افرادی که مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی هستند

افرادی که دچار بیماری هایی سیستم ایمنی نظیر ام اس (MS)، لوپوس و آرتریت روماتید (RA) هستند از مصرف این گیاه منع می شوند زیرا ممکن است یونجه سبب فعال تر شدن سیستم ایمنی بدن شود و به دنبال آن باعث افزایش علائم این بیماری ها گردد.

2. عرق یونجه برای ترک اعتیاد | افرادی که در دوره بارداری و شیردهی است

مصرف یونجه در میزان نرمال در هر وعده غذایی مشکلی ایجاد نمی‌ کند اما اگر میزان زیادی از آن مصرف شود ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه می تواند مانند یک منبع استروژن عمل کند و بر روی بارداری تاثیر داشته باشد و باعث ایجاد حالت تهوع یا افزایش اشتهای غیر طبیعی شود.

3. افراد مبتلا به بیماری های حساس به هورمون

بیماری‌ هایی مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز و یا فیبروئید رحمی از جمله بیماری هایی هستند که به هورمون ها حساس هستند. یونجه می‌ تواند اثراتی مشابه با استروژن که یک هورمون زنانه است داشته باشد و وضعیت بیماری کسانی که به بیماری های بالا مبتلا هستند با قرارگیری در معرض استروژن ممکن است بدتر شود. به همین دلیل به هیچ وجه نباید بدون مشورت با پزشک از این گیاه استفاده کنند.

4. عرق یونجه برای ترک اعتیاد | افراد مبتلا به دیابت

یونجه می تواند سطح قند خون افراد را کاهش دهد. به همین دلیل اگر فرد دچار دیابت است و از فراورده های یونجه مانند عرق یونجه یا شکل خشک شده آن استفاده می کند، حتماً باید سطح قند خون خود را به طور دقیق و منظم هر روزه اندازه‌ گیری کند. برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه دیابت کلیک کنید.

5. افرادی که پیوند انجام داده اند

همانطور که پیش تر گفته شد گیاه یونجه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و باعث فعال‌ تر شدن واکنش‌ های بدن شود. از طرفی برای اینکه بدن پیوند انجام شده را پس نزند باید سطح ایمنی بدن را در محدوده ای نگه داشت. حتی افرادی که پیوند انجام می دهند برای کنترل سیستم ایمنی بدن خود دارو مصرف می کنند. ممکن است یونجه باعث بی اثر شدن این دارو ها شده و با فعال شدن سیستم ایمنی بدن، باعث رد شدن پیوند شود.

سخن آخر

راهکار ترک اعتیاد با عرق یونجه یک روش سنتی برای رفع وابستگی جسمانی فرد به مواد مخدر می باشد اما ترک اعتیاد مقوله ای بسیار مهم و دارای دو بعد جسمانی و روانی می باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در کنار راهکار های مختلف قطع وابستگی جسمانی به مواد مخدر مانند راهکار استفاده از یونجه، از مشاوران و روانشناسان برای رفع وابستگی به مواد از نظر روحی کمک گرفته شود. زیرا طبق بررسی ها بعد روانی وابستگی به مواد از نظر اهمیت هم رده وابستگی جسمی به مواد و حتی شاید مهم تر از آن می باشد. افراد بسیاری وجود داشتند که با وجود رفع وابستگی جسمی آن ها به مواد مخدر به دلیل اینکه از نظر روانی هنوز خود را وابسته مواد می‌ دیدند دوباره معتاد شدند. پس رکن رفع وابستگی به مواد مخدر از نظر روحی و روانی بسیار مهم و حائز اهمیت است و مراجعه به روانشناس و مشاور این موضوع در این زمینه کمک بسیار شایانی به فرد خواهد کرد. متخصصان حامی می توانند در این زمینه شما را یاری کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: عرق یونجه برای ترک اعتیاد

برای دریافت مشاوره در زمینه عرق یونجه برای ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسیحامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.